مفتول شاخه گالوانیزه

مقدمه

مفتول شاخه گالوانیزه که به نام مفتول سفید نیز شناخته می‌شود، در زبان انگلیسی به Galvanized Wire گفته می‌شود و از گالوانیزه شدن مفتول های سیاه به وجود می‌آیند. گالوانیزه شدن فرآیندی می‌باشد که در طی آن مفتول سیاه در برابر اکسید شدن، خوردگی، سایش و زنگ زدگی مقاوم می‌شود و از یک مفتول شاخه سیاه به یک مفتول سفید تبدیل می‌شود. این فرآیند تبدیل به دو روش گالوانیزاسیون گرم و سرد اتفاق می‌افتد. شرکت صنعت مش و مفتول ایرانیان با سال ها تجربه در این صنعت در اینجا اطلاعات فنی و مشخصات مفتول شاخه گالوانیزه را برای شما تعبیه دیده است، تا شما بیشتر با آن آشنا شوید.

مفتول گالوانیزه

مفتول گالوانیزه

مفتول شاخه گالوانیزه: از تولید و تا عرضه

در گالوانیزاسیون به روش گرم، فولادی را که عاری از هرگونه زنگ زدگی می‌باشد را در حمام مذاب فلز روی غوطه ور می‌کنیم. در اثر این واکنشی که بین روی و فلز رخ می‌دهد، لایه ای از فلز روی، فولاد مفتول را می‌پوشاند. این کار باعث می‌شود مقاومت مفتول شاخه گالوانیزه در برابر خوردگی و زنگ زدگی افزایش چشم گیری پیدا کند. در این روش گالوانیزاسیون ضخامت پوشش روی بیشتر بوده و در نتیجه ان از مقاومت بالاتری نیز در برابر رطوبت برخوردار است. به مفتول های تولید شده با این روش مفتول شاخه گالوانیزه گرم می‌گویند.

در گالوانیزاسیون سرد از روشی دیگر برای پوشاندن سطح فلز با روی استفاده می‌شود. در طی این روش با روش الکترولیز فلز روی (Zn) را روی سطح فولاد مستقر می‌کنیم که در این حالت ضخامت روی کمتر بوده و باعث کمتر بودن مقاومت آن نسبت به گالوانیزه گرم می‌شود. نوع سرد این محصولات عمدتا چینی بوده و نسبت به نوع گرم که ایرانی می‌باشد از کیفیت و قیمت پایین تری برخوردار می‌باشد.

مفتول شاخه گالوانیزه استفاده هایی همچون تولید فنس، توری گابیون، توری مرغی، سیم خاردار خطی و حلقوی دارد. در نهایت از این محصولات تولید شده برای محافظت و حصار کشی باغ ها، زمین های کشاورزی و شخصی استفاده می‌شود و همچنین برخی از محصولات حاصل از آن در ساختمان سازی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مفتول گالوانیزه گرم چه مشخصاتی دارد؟

  • دارای مقاومت بالایی در برابر خوردگی، رطوبت، زنگ زدگی و ساییدگی می‌باشد
  • شرایط نصب و نگهداری ساده ای دارد
  • دارای سطح صاف و یکنواختی می باشد
  • عمر طولانی دارد

برای ساخت مفتول شاخه گالوانیزه، مفتول سیاه را گالوانیزه می‌کنند. بر روی آن روکش آلیاژ روی (Zn) جهت افزایش مقاومت قرار می گیرد و میزان نرمی آن نیز به میزان نرمی مفتول سیاه اولیه بستگی دارد. این محصول یکی کاربردی ترین انواع مفتول های فولادی است؛ زیرا برای تهیه محصولات مفتولی زیادی از آن استفاده شده و همچنین دارای قیمت خیلی پایین و مقرون به صرفه ای می‌باشد.

مشخصات مفتول گالوانیزه

مشخصات مفتول گالوانیزه

انواع مفتول شاخه سفید بر اساس کاربرد

  1. سیم رابیتس بندی

سیم رابیتس بندی، مفتول سفید با ضخامت 1.2 میلی متر می‌باشد که به دلیل کاربرد این مفتول در رابیتس بندی به نام سیم رابیتس شناخته شده است. این محصول از نظر جنس و روش تولیدی به صورت زیر طبقه بندی می‌شود:

  • جنس: بر اساس جنس، دو دسته “سخت” و “نرم” وجود دارد. مقدار موجود کربن در مفتول مشخص کننده میزان سختی و نرمی مفتول است. بدین صورت هر چه مقدار کربن مفتول بالا تر باشد مفتول شما سخت تر و هر چه این مقدار کاهش پیدا کند مفتول نرم تر می‌شود.
  • روش تولیدی: همانطور که توضیح دادیم بر اساس گالوانیزاسیون گرم یا سرد، مفتول شاخه گالوانیزه ما به دو شکل متفاوت تولید می‌شود که در ایران حالت گرم آن تولید می‌شود.
سیم رابیتس بندی

سیم رابیتس بندی

  1. سیم اسکوپ

به مفتول های سفید با ضخامت 1.5 میلی متری سیم اسکوپ گفته می‌شود. این نوع از مفتول ها برای اسکوپ کردن پشت سنگ های گرانیت مورد استفاده قرار می‌گیرد، از این رو با نام سیم اسکوپ شناخته می‌شود.

قیمت مفتول شاخه گالوانیزه

قیمت مفتول های سفید و سیم رابیتس بسته به نوع گالوانیزاسیون و ضخامت فلز روی (Zn) متفاوت می‌باشد. باید خاطر نشان کرد که ضخامت مفتول نیز بر قیمت آن تاثیرگذار بوده و با افزایش ضخامت و وزن محصول، قیمت آن نیز افزایش می‌یابد. گالوانیزاسیون گرم بهتر از نوع سرد آن بوده و از روی بیشتری بهره می‌برد و در نتیجه محصولات روش تولیدی گرم از قیمت بیشتری برخوردار هستند.

قیمت مفتول شاخه گالوانیزه

قیمت مفتول شاخه گالوانیزه

خرید مفتول سفید

خرید مفتول شاخه گالوانیزه با توجه به نوع و روش تولیدی آن و ضخامت آن صورت می‌گیرد. برای خرید این محصول باید به خاطر داشته باشید که ضخامت محصول را با توجه به نیاز های خود به صورت دقیق انتخاب کنید. در صورت وجود سوالات بیشتر در مورد محصولات می‌توانید با شماره ۲ –  ۸۸۸۵۷۵۷۰ – ۰۲۱ با ما در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها