مفتول کلاف ساده

مفتول کلاف ساده در واقع همان میلگرد ساده می‌باشد که به علت تولید در سایز های پایین تر می‌توان آن را به شکل کلاف در بازار ارائه کرد. این دسته از مفتول ها نرم و انعطاف پذیر می‌باشند و در سایز های 5.5 تا 14 میلی متر توسط کاخانه ها تولید شده و به بازار عرضه می‌شود. پرکاربرد ترین مفتول های کلاف ساده، مفتول هایی با سایز های 6 و 6.5 می‌باشند که به آنها میلگرد حرارتی نیز می‌گویند. شرکت صنعت مش و مفتول ایرانیان با سال ها تجربه در این صنعت در اینجا لیستی از قیمت های مفتول کلاف ساده را برای شما تعبیه دیده است.

انواع مفتول های کلاف ساده

مفتول های کلاف در دو دسته بندی اصلی مفتول کلاف آجدار و مفتول کلاف ساده در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. میلگرد کلاف ساده که با نام وایر راد نیز شناخته شده می‌باشد از نظر میزان کربنی که در خود جای داده است به چهار دسته وایر راد پرکربن، وایر راد با کربن متوسط، وایر راد کم کربن و کلاف مفتول الکترود جوش طبقه بندی می‌شوند. ما در ادامه مشخصات آنها را برایتان توضیح می‌دهیم:

مفتول کلاف آجدار و مفتول کلاف ساده

مفتول کلاف آجدار و مفتول کلاف ساده

وایر راد پرکربن و کربن متوسط

این نوع از مفتول کلاف ساده از مقدار کربن بیشتر نسبت به سایر دسته ها برخوردار است و همانطور که می‌دانید مقدار کربن رابطه مستقیمی با ترد بودن میلگرد خواهد داشت. پس در نتیجه آن وایر راد پرکربن انعطاف پذیری و کشش کمی دارد و همچنین آنالیز شیمیایی این نوع موجب جوش پذیری پایین تر آن نسبت به بقیه می‌شود. این مدل از کلاف ها علاوه بر استاندارد A1 با استاندارد های RST37 و RST34 نیز تولید می‌شوند.

مفتول کلاف

مفتول کلاف

وایر راد کم کربن

این نوع از مفتول کلاف ساده تشکیل شده از کربن پایین تری می‌باشد و در نتیجه آن از کشش، انعطاف پذیری، جوش پذیری و چکش خواری بالایی برخوردار می‌باشد. وایر راد کم کربن همچنین توانایی نورد در حالت سرد را داشته و همچنین کنترل ازدیاد خوبی از خود نشان می‌دهد. در ساخت این دسته از کلاف های مفتول ساده از استاندارد های SEA1006 و SEA1008 نیز استفاده می‌شود که نسبت به A1 مصرون به صرفه تر می‌باشند.

کلاف مفتول ساده الکترود جوش

در کارخانه های فولاد نوعی کلاف ساده با استاندارد USD7 تولید می‌شود که در صنعت جوشکاری به عنوان الکترود استفاده می‌شود. همچنین برای جوشکاری زیر پودری نیز از نوعی الکترود استفاده می‌شود که تفاوت آن با نوع دیگر در استاندارد ساخت آن ( استاندارد S2) می‌باشد. به خاطر داشته باشید که کلاف های تولیدی  با این دو استاندارد گرانتر می‌باشند.

مشخصات و اطلاعات فنی کلاف ساده

در ابتدا باید گفت که سایزبندی انواع مفتول کلاف ساده بر طبق اندازه قطر میلگرد و بر حسب میلی متر تعیین می‌گردد و بسیاری آن را سایز یا نمره می‌نامند. انواع این میلگرد ها از سایز 5.5 تا 16 میلی متر در بازار عرضه می‌شوند که سایز های 5.5 تا 8 با اصطلاح مفتول (وایر) نیز شناخته شده می‌باشند. باید خاطر نشان کرد که این محصول در کارخانجات مختلف فقط تا سایز 12 تولید می‌گردد و برای سایز های بزرگتر باید به صورت سفارشی، محصول خود را درخواست کنید تا تولید شود.

میلگرد حرارتی

این دسته از میلگرد ها، همانطور که پیش تر در بالا به آن اشاره شد به مفتول کلاف ساده با سایز های 6 و 6.5 گفته می‌شود که از انها به منظور جلوگیری از ترک خوردن بتن در سقف های تیرچه بلوک استفاده فراوانی می‌شود. این محصول در میان میلگرد های کلاف ساده یکی از مهمترین و پرکاربرد ترین انواع میلگرد ها به شمار می‌آید و به دلیل جلوگیری از تنش های به وجود آمده در اثر جمع شدگی و حرارت بتن، میلگرد حرارتی نامیده می‌شوند.

میلگرد حرارتی

میلگرد حرارتی

استفاده عمومی از این مفتول های کلاف ساده بدین گونه می‌باشد که در یک سوم دال بتنی و به صورت چپ و راست و عمود بر تیرچه ها بر روی سقف قرار می‌گیرند. این میلگرد ها علاوه بر اینکه از انقباض و انبساط حرارتی بتن که سبب ترک خوردن آن می‌شود، جلوگیری کرده، نقش باربر را نیز ایفا می‌کند. این میلگرد ها حتی توانایی این را دارند که از تخریب بتن در هنگام آتش سوزی نیز جلوگیری کند.

روش تولید مفتول کلاف ساده

برای تولید این میلگرد ها ابتدا شمش های فولادی را که تشکیل شده از موادی همچون کربن، سیلیسیوم، منگنز، گوگرد و فسفر می‌باشد را درون کوره هایی با حرارت 1100 درجه سانتی گراد پیش گرم می‌کنیم. در روش نورد گرم به دلیل پایین و ضعیف بودن تنش پلاستیک، فولاد های حرارت دیده توسط رول های کوره، برای کم شدن قطر و افزایش طول که مرحله رافینگ نامگذاری شده است به سمت غلتک ها فرستاده می‌شود.

تولید مفتول کلاف ساده

تولید مفتول کلاف ساده

در مرحله رافینگ که خود به سه بخش تقسیم می‌شود، شمش ها به ابعاد مد نظر کارخانه می‌رسند تا به بازر عرضه شوند. پس از اینکه ابعاد این مفتول های کلاف ساده شکل گرفت، آن ها را دور حلقه ای پیچیده و به سمت واحد خنک کننده هدایت می‌کنند. این میلگرد ها به طور معمول با قطر داخلی 85 میلی متر و وزن 22000 کیلوگرم کلاف می‌شوند که این مقدار بسته به کارخانه و ظرفیت آن می‌تواند متفاوت باشد.

کاربرد های میلگرد کلاف

مفتول کلاف ساده با توجه به سایز هایی که در آن تولید می‌شود، دارای کاربرد های فراوان و متنوعی می‌باشد. با این حال بیشترین کاربرد آن مربوط به میلگرد های حرارتی است که در بتن ریزی  سقف برای جلوگیری از ترک خورن بتن در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. جدا از میلگرد های حرارتی این دسته از میلگرد ها در مصارف سازه ای استفاده نمی‌شوند و بیشتر در صنایع دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از مفتول های کلاف ساده کربن متوسط در صنعت تایر، لاستیک و ساختن فنر استفاده می‌شود، همچنین از این کلاف ها در ساخت سیم بکسل، سیم خاردار، زنجیر فلزی و محکم کردن اتصالات گازی نیز استفاده می‌شود. ساخت توری فلزی و گابیون که جهت مهار کردن سنگ ها در سد ها و صخره های اطراف جاده استفاده می‌شود نیز می‌تواند با کلاف ساده صورت بگیرد.

باید یکی دیگر از ویژگی های مفتول کلاف ساده را خاطر نشان کرد که موجب خرید بیشتر آنها می‌شود. این ویژگی چیزی نیست جز طول بیشتر آن نسبت به نوع شاخه ای میلگرد، چرا که در پروژه های صنعتی که به میلگرد ساده در طول بیشتر از 12 متر نیاز داریم می‌توان این مدل از میلگرد ها را با دستگاه از حالت خم شده خارج کرده و آنها را صاف کنیم. سپس این میلگرد ها را به اندازه دلخواه خود برش دهیم و در مصارف مورد نیازمان استفاده کنیم.

نگهداری از این میلگرد ها

در ابتدا باید به خاطر داشته باشید برای جلوگیری از زنگ زدگی میلگرد ها، نباید آنها را در محیط های مرطوب قرار بدهیم، برای همین جهت در تماس نبودن این کلاف ها با زمین و رطوبت از خرک های چوبی استفاده می‌کنیم. همچنین شایان ذکر است که پوشش های نایلونی روی مفتول های  کلاف ساده احتمال زنگ زدگی را افزایش می‌دهد.

مفتول کلاف

مفتول کلاف

قیمت مفتول کلاف ساده

قیمت این محصول به پارامتر های زیادی بستگی دارد و سبب می‌شود که قیمت انواع این محصول تفاوت زیادی داشته باشد. این عوامل شامل سایز میلگرد، نوع استانداردی که به آن ساخته شده است، نوع کارخانه تولید کننده آن و کیفیت آن می‌باشد. به عنوان مثال هرچه سایز کلاف ساده بیشتر باید قیمت آن افزایش پیدا خواهد کرد.

نکته دیگر که باعث نوسانات شدید قیمت ها در طول روز می‌شود، قیمت اولیه آهن می‌باشد. در استعلام قیمت مفتول کلاف ساده قیمت اولیه آهن و همچنین نوسانات ارز دو تا از مهمترین شاخصه هایی هستند که می‌توانند به شدت در تغییر قیمت کلاف ها موثر باشند.

نکات خرید این میلگرد ها

برای اینکه شما تجربه خرید راحتی را داشته باشید در اینجا چند نکته برای شما آورده ایم و شما می‌توانید با مد نظر قرار دادن این نکات خریدی بدون هیچ گونه سختی و مشکل را تجربه کنید. توجه داشته باشید خرید مفتول کلاف ساده به دو صورت کیلویی و بندیل کلاف صورت می‌گیرد، که در هر دو قیمت بر اساس کیلوگرم و وزن محاسبه می‌شود. برای مثال شما می‌توانید کلاف ساده با نمره 7 را به صورت بندیل یا کیلویی خریداری کنید که در حالت دوم مطابق با وزن مورد نیاز شما از بندیل ها جدا شده و وزن کشی می‌شود. در صورت وجود سوالات بیشتر در مورد محصولات می‌توانید با شماره ۲ –  ۸۸۸۵۷۵۷۰ – ۰۲۱ با ما در ارتباط باشید.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها