تفاوت میلگرد آجدار و ساده

مقدمه

از لحاظ کلی میلگرد ها به دو دسته میلگرد های ساده و آجدار طبقه بندی می‌شوند که هر کدام ویژگی هاص خود را دارند و دارای کاربرد های متنوعی می‌باشند. صنعت مش و مفتول ایرانیان با سال ها تجربه در این صنعت در اینجا تفاوت های میلگرد های ساده و آجدار را برای شما تعبیه دیده است، تا شما بیشتر با این موضوع آشنا شوید.

میلگرد ساده چیست؟

همانطور که از نام این محصول مشخص می‌باشد این مدل از میلگرد ها بدون آج و ساده می‌باشند و با نام میلگرد های A1 نیز شناخته می‌شوند. این محصول بیشتر در صنعت  کاربرد داشته و هدف اصلی آن افزایش استقامت و مقاومت بیشتر بتن در سازه می‌باشد. همچنین از کاربرد های دیگر میلگرد های ساده می‌توان به ساخت بناهای متنوع، ستون های بتنی، مقاوم سازی ساختمان و جبران ضعف کششی بتن در برابر زمین لرزه اشاره کرد.

میلگرد ساده

میلگرد ساده

میلگرد های ساده از میلگرد های آجدار تفاوت داشته و به همین دلیل هر کدام کارایی خاص خود را دارا می‌باشند و در صنایع خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. طول استاندارد میلگرد ها 6 تا 12 متر می‌باشد و در قطر های مختلفی از 6 تا 200 میلی متر تولید شده و به بازار عرضه می‌شوند. جالب است که بدانید میلگرد های ساده در مقایسه با انواع دیگر میلگرد ها از مقاومت کششی کمتری برخوردار بوده و به همین دلیل در دسته فولاد های نرم قرار می‌گیرند.

میلگرد آجدار چیست؟

تفاوت اصلی این میلگرد ها با میلگرد های ساده آجدار بودن آنها می‌باشد، که به صورت مارپیچ، یکنواخت، دوکی شکل و یا مرکب می‌باشند. همچنین انواع مختلف این محصول دارای درصد کربن، سختی و قابلیت خم پذیری متفاوت از یکدیگر می‌باشند. این دسته از میلگرد ها در سه گروه A2، A3 و A4 طبقه بندی می‌شوند. تفاوت این میلگرد ها در این است که میلگرد های آجدار A2 دارای آج کمتری می‌باشند و تا A4 میزان این آج ها در محصول افزایش پیدا می‌کند.

میلگرد آجدار

میلگرد آجدار

یکی از تفاوت های میلگرد ساده و میلگرد آجدار این است که میلگرد های آجدار بیشتر در ساختمان سازی استفاده شده و محبوب تر می‌باشند. آج این نوع میلگرد های سبب شده تا بتن راحت تر به میله بچسبد و میلگرد به آسانی از بتن بیرون کشیده نشود. همچنین از میلگرد های آجدار برای تولید محصولاتی میانی همچون خاموت، رکابی، سنجاقی، عصایی و زیگزاگ استفاده می‌شود که هر کدام در مراحل مختلفی از مسلح کردن بتن ها کاربرد دارند.

تفاوت میلگرد ساده و آجدار در چیست؟

حال که با انواع میلگرد ها بیشتر آشنا شده ایم، در ادامه این مطلب به پارامتر هایی می‌پردازیم که سبب تفاوت در میان میلگرد های آجدار و میلگرد های ساده می‌شوند.

ابعاد

ابتدایی ترین تفاوت میان میلگرد های ساده و میلگرد های آجدار از لحاظ سایز آنها می‌باشد که در حالت کلی انواع میلگرد های ساده در ابعاد 5.5 تا 20 میلی متری تولید شده و میلگرد های آجدار در ابعاد 5.5 تا 40 میلی متری تولید و به بازار عرضه می‌شوند.

کاربرد

میلگردهای ساده و آجدار از لحاظ کاربرد نیز تفاوت های زیادی دارند. به صورت کلی، همان طور که پیش تر گفته شد میلگرد های ساده بیشتر در موارد صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، در حالی که میلگرد های آجدار بیشتر در ساختمان سازی و مهندسی سازه استفاده می‌شوند.

به عنوان مثال میلگرد های ساده در ساخت خاموت، میلگرد زیگزاگ و انواع پیچ و مهره و برخی اتصالات صنعتی استفاده می‌شوند، همچنین در آهنگری و جوشکاری نیز کاربرد داشته زیرا برش دادن و خم کردن آنها نسبت به سایر انواع میلگرد ها ساده تر می‌باشد. برخی کاربرد های دیگر میلگرد های ساده شامل استفاده به عنوان دورپیچ در آرماتوربندی و میلگرد های حرارتی در سقف های تیرچه بلوک می‌باشد. این نکته را به خاطر بسپارید که استفاده از این میلگرد ها در سازه های سنگین پیشنهاد نمی‌شود.

تفاوت میان میلگرد های ساده و آجدار در کاربرد اینجا مشخص می‌شود، چرا که از میلگرد های آجدار بیشتر در ساختمان سازی بهره می‌برند. از جمله کاربرد های این مدل از میلگرد ها در این زمینه می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • بتن ریزی دیوارها
  • افزایش مقاومت بتن
  • تقویت فونداسیون
  • افزایش نیروی برشی
  • بتن ریزی کف سازه

میلگرد های A3 و A4 بیشترین میزان آج را درمیان میلگرد ها دارا می‌باشند و به همین دلیل برای ساخت اسکلت فلزی و تیرچه بتنی استفاده از این محصولات را مهندسان ترجیح می‌دهند. یکی دیگر از تفاوت های بین میلگرد های ساده و آجدار این می‌باشد که میلگرد های آجدار از مقاومت بالایی برخوردار بوده و همانند میلگرد های ساده قابل برش و خم شدن نمی‌باشند، این ویژگی سبب می‌شود تا از میلگرد های آجدار در صنعت جوش کاری نیز بهره برده شود.

روش تولید میلگرد های ساده و آجدار

روش تولید این دو مدل میلگرد تا حد زیادی مشابه یکدیگر می‌باشد، تنها تفاوت بین میلگرد های ساده و آجدار در مرحله شکل دهی آنها می‌باشد. برای تولید این نوع از میلگرد ها ابتدا شمش های مورد نظر را در کوره های مخصوصی با حرارت 1100 درجه سانتی گراد قرار داده و سپس با کمک جریان آب آن را برای عملیات نورد  آماده سازی می‌کنند. این شمش ها مرحله پخت خود را در کوره با رسیدن به حرارت مورد نظر پشت سر گذاشته و در مرجله بعدی سایز بندی و قالب گیری می‌شوند. در مرحله آخر می‌باشد که تفاوت میلگرد های ساده و آجدار مشخص می‌شود. در این مرحله میلگرد های ساده در قالب قرار گرفته و به میلگرد های آجدار تبدیل می‌شوند.

انواع میلگرد

انواع میلگرد

رده مکانیکی میلگردها

میلگرد های ساده و آجدار روی هم رفته بر اساس خواص مکانیکی در چهار دسته A1، A2، A3 و A4 طبقه بندی می‌شوند. در توضیحات میلگرد های ساده و آجدار تا حدی با این دسته بندی آشنا شدید، در این مرحله می‌خواهیم در این رابطه اطلاعات بیشتری به شما بدهیم.

میلگرد A1

میلگرد های A1، همان میلگرد های ساده یا میلگرد های 24 می‌باشند که در دسته فولاد های نرم قرار می‌گیرند و این نوع از میلگرد ها دارای مقاومت کششی بالایی می‌باشند.

میلگرد A2

میلگرد های A2، A3 و A4 همگی از نوع آجدار می‌باشند و تفاوتشان در میزان سختی و تعداد آج های آنها می‌باشد. میلگرد های A2 که با نام میلگرد 340 نیز شناخته می‌شوند نسبت به دو نوع دیگر میلگرد های آجدار، تعداد آج های کمتری را دارا می‌باشند که از لحاظ سختی در دسته نیمه سخت قرار می‌گیرند. باید ذکر کنیم که یکی دیگر از تفاوت های میلگرد های ساده وآجدار در میزان مقاومت آنها می‌باشد و میلگرد های A2 از مقاومت بیشتری نسبت به میلگرد های ساده برخوردار می‌باشند. آج های این میلگرد ها به شکل مارپیچ می‌باشند.

میلگرد A3

میلگرد A3 که با نام میلگرد 400 نیز شناخته می‌شوند، مقاومت بالاتری نسبت به دو نوع قبلی ارائه می‌دهند و آج هایی به شکل هشتی یا جناقی دارند. در برخی موارد این مدل از میلگرد ها، تحت عنوان میلگرد های خشک نیز معرفی و شناخته می‌شوند. لازم به ذکر است که از میلگرد های A2 به صورت عرضی و از میلگرد های A3 به صورت طولی استفاده می‌شود. همچنین به خاطر داشته باشید که میلگرد A3 از میلگرد A2 سخت تر و شکننده تر است.

میلگرد A4

این میلگرد ها که برخی با نام میلگرد های 500 از آنها یاد می‌کنند، سخت ترین نوع میلگرد آجدار بوده و به همین دلیل از قیمت بالاتری برخوردار می‌باشند. آج های این میلگرد ها نسبت به محصور طولی و به صورت مرکب قرار گرفته اند. این مورد از میلگرد های آجدار در سازه های سنگین همچون پل ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

قدرت جوش پذیری

یکی دیگر از تفاوت های میلگرد های ساده و آجدار در توانایی جوش پذیری آنها می‌باشد. میلگرد های ساده برخلاف میلگرد های آجدار از خاصیت جوش پذیری بالایی برخوردار می‌باشند. به همین دلیل است که از میلگرد های ساده در صنایع مربوط به جوش کاری استفاده می‌شود اما میلگرد های آجدار به خصوص انواع A3 و A4 حتی قابل جوشکاری نمی‌باشند.

قدرت آبکاری میلگردها

میزان ابکاری میلگرد ها یکی دیگر از تفاوت های میلگرد های ساده و آجدار به شمار می‌آیند. فرآیند آبکاری در میلگرد های ساده صورت می‌گیرد تا میزان مقاومت این میلگرد ها در برابر خوردگی، سایش، ضربه و اکسیداسیون افزایش پیدا کند.

قدرت شکل پذیری

از دیگر تفاوت های میلگرد های ساده و آجدار می‌توان به توانایی شکل پذیری آنها اشاره کرد که با توجه به مطالب گفته شده میلگرد های ساده در دسته فولاد های نرم قرار می‌گیرند و در نتیجه از شکل پذیری بالایی برخوردار می‌باشند. این در حالی است که میلگرد های آجدار از میلگرد های ساده سخت تر بوده و این ویژگی آنها سبب می‌شود در صنعت ساختمان سازی بیشتر مورد استفاده قرار بگیرند. در زمینه ساختمان سازی اگر نیاز به انعطاف پذیری در بخشی وجود داشته باشد از میلگرد های A2 که نسبت به A3 و A4 منعطف تر می‌باشند استفاده می‌شود. همچنین به خاطر داشته باشید که استفاده از میلگرد های A3 در سازه های مقاوم در برابر زلزله توصیه نمی‌شود، چرا که از ویژگی شکل پذیری پایینی برخوردار می‌باشند.

تفاوت میلگرد ساده و میلگرد آجدار

تفاوت میلگرد ساده و میلگرد آجدار

خاصیت کششی میلگردها

خاصیت کششی یکی دیگر از دلایل تفاوت میلگرد های ساده و آجدار می‌‌باشد و میلگرد های آجدار از خاصیت کششی بهتری نسبت به مدل ساده برخوردار می‌باشند. در واقع استحکام کششی در میلگرد A4 در بیشترین میزان و در میلگرد A1 در کمترین میزان است.

خاصیت خستگی میلگردها

سازه های ساختمانی پس از اتمام ساخت و ساز، ممکن است در برابر تنش های ضربه ای یا لرزشی قرار بگیرند. این تنش ها این قابلیت را دارند که سبب شکستن، فروریختگی یا ترک خوردن میلگرد ها شوند. خاصیت خستگی میلگرد ها که یکی از دلایل تفاوت میلگرد های ساده و آجدار به شمار می‌آیند به خاصیت شکل پذیری آنها وابسته می‌باشد. در نتیجه هرچه میزان انعطاف پذیری و شکل پذیری میلگرد ها بیشتر باشد قابلیت بیشتری در مقابله در برابر این تنش ها خواهند داشت. پس با توجه به گفته های قبلی میلگرد های A1 بیشترین خاصیت خستگی را درمیان میلگرد ها دارا می‌باشند.

قیمت؛ اصلی ترین دلیل تفاوت

آخرین اما مهم ترین تفاوت که بین میلگرد های ساده و آجدار وجود دارند، قیمت آنها می‌باشد. تعیین قیمت میلگرد ها به عوامل متنوعی همچون قیمت مواد اولیه آنها بستگی دارد اما در حالت کلی به این شکل است که میلگرد های آجدار با قیمت بالاتری نسبت به میلگرد های ساده در بازار به فروش می‌رسند.

جمع بندی

در طی یک مقاله کلی تلاش کردیم که تمامی تفاوت های بین میلگرد های ساده و آجدار را از همه لحاظ ها همچون فنی، کاربردی، ظاهری و موارد دیگر به شما معرفی کنیم. در صورت وجود سوالات بیشتر در مورد محصولات می‌توانید با شماره ۲ –  ۸۸۸۵۷۵۷۰ – ۰۲۱ با ما در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها