قیمت مش فولادی

مش فولادی، شبکه ای از بهم پیوستن مفتول های فولادی به صورت عمودی می‌باشد که با ایجاد شبکه ای مربع شکل، به تولید می‌رسد. دو عامل مهم در این دسته از محصولات که تعیین کننده قیمت و بسیاری از ویژگی های آنها می‌باشد شامل قطر مفتول و ابعاد چشمه آنها می‌شود و بر همین اساس در انوع مختلفی طبقه بندی می شوند. به عنوان مثال مش مفتول 6 و چشمه 10 در 10، شبکه میلگردی است که با میلگرد قطر 6 تولید شده و ابعاد چشمه های آن، 10 در 10 می باشد.

مش های فولادی به طور عمده ای در تقویت بتن در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند که این امر با قرار دادن این محصولات در اسلب های بتنی و یا فونداسیون انجام می‌گیرد که سبب مسلح شدن بتن می شوند. شرکت صنعتی مش و مفتول ایرانیان با سال ها تجربه در این صنعت در اینجا مشخصات فنی، کاربرد ها، مزایا و نحوه تولید مش فولادی را برای شما تعبیه دیده است، تا شما بیشتر با این محصول آشنا شوید.

مش فولادی

مش فولادی

لازم به ذکر است که مش های فولادی دارای ضریب انبساط حرارتی یکسان با بتن بوده و به همین دلیل، در تغییرات دما با نرخ یکسانی منبسط و یا منقبض شوند. این ویژگی دلیل اصلی استفاده از مش فولادی در مسلح سازی بتن می‌باشد. مش، انواع محتلفی دارد اما این نوع فولادی آن است که عمدتاً برای تقویت بتن به کار می رود. میلگرد آجدار از برجسته ‌ترین محصولات مورد استفاده برای مسلح کردن بتن می باشد، به همین دلیل برای تقویت بیشتر بتن به خصوص در نواحی گودبرداری شده مش فولادی را با استفاده از میلگرد آجدار، تولید می کنند.

سپس با استفاده از آنها در فونداسیون سازه ساختار بتن را مقاوم تر می‌کنند. نوع میلگرد به کار رفته در مش فولادی یکی از عواملی می‌باشد که مستقیماً بر روی قیمت نهایی مش فولادی اثر می گذارد؛ پس می توان گفت قیمت میلگرد یکی از عوامل تعیین کننده قیمت مش فولادی می باشد. همچنین ابعاد مش فولادی که شامل سایز میلگرد، طول و عرض برگ مش و اندازه چشمه ها می باشد نیز از عوامل مهم در تعیین قیمت محصول نهایی ما می‌باشند.

نکاتی در مورد مش فولادی (Steel wire mesh)

قبل از بررسی اختصاصی مش فولادی ابتدا لازم است به صورت مختصر با مفهوم مش آشنا شویم. بر اساس مفهوم لغوی، مش عبارت است از شبکه تولید شده از سیم یا نخ، که در مورد مش فولادی جنس آن از میلگرد های فولادی می‌باشد. این تعریف شباهت زیادی با تعریف توری دارد اما می توان مهم ترین تفاوت میان مش و توری را در قابلیت انحنای توری در جهات مختلف دانست. ساختار مش حالتی انعطاف ناپذیر دارد و همانند ورق آهن باید در یک راستا به کار برده شود. این انعطاف پذیری توری است که سبب می‌شود از آن در تسهیل عملیات ملات کشی استفاده نمود ولی استفاده از مش به منظور نصب ملات بر روی دیواره ها ممکن نیست. همچنین یکی از روش های تولید توری، برش ورق و کشش عرضی آن می باشد در صورتی که برخلاف توری، مش از ورق تولید نمی‌شود.

نکاتی در مورد مش فولادی

نکاتی در مورد مش فولادی

انواع مش فولادی

1.      مش فولادی جوشی

این محصولات یکی از متداول ترین انواع مش به شمار می‌آیند که با استفاده از میلگرد های آجدار به تولید می‌رسند. این مدل مش عموماً در بتن ریزی در گود برداری ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. تولید مش جوشی بدین ترتیب است که میلگرد های آجدار به صورت طولی و عرضی روی یکدیگر قرار گرفته و با هم زاویه نود درجه ایجاد می کنند. درنهایت در نقاط اتصال، به صورت دستی یا اتوماتیک جوشکاری شده و به هم متصل می‌شوند. یکی از دلایل استفاده فراوان از مش فولادی صرفه اقتصادی و مقاومت بالای آن در فونداسیون ها می‌باشد.

کاربردهای مهم مش فولادی عبارتند از :

  • تولید سقف کامپوزیت همچون دال و وافل (Waffle)
  • تولید میلگرد های حرارتی با استفاده از میلگرد ساده
  • ساخت دیوارها و قطعات پیش ساخته از بتن مسلح نظیر ولوپیت (Valve pit)، منهول ها (Manhole) در فاضلاب، باندوال و موارد دیگر
  • ساخت انبارها، اتوبان ها و انواع فونداسیون های بتنی در راه‌سازی
  • ایجاد تونل ها، ساخت مترو و پل های بتنی، سدهای بتنی و کانال های آبرسانی محلی

2.      مش فولادی غیر جوشی

این نوع دسته از مش ها به دو شکل به تولید می‌رسند، یکی قرار گرفتن میلگردهای آجدار یا ساده بر روی هم و اتصال آنها به وسیله سیم مفتولی و دیگری بافته شدن میلگردهای ساده با قطر پایین (Metal woven mesh) یا مفتول فولادی.

مزایای شبکه میلگردی مش

حالا که با انواع مش های فولادی آشنا شده اید، ممکن است این سؤال برای شما پیش آمده باشد که چرا باید از مش فولادی برای استحکام بیشترسازه استفاده کرد؟ برای پاسخ به این سؤال، لازم است با مزیت های مش بندی فولادی یا شبکه میلگردی مش بیشتر آشنا شوید، به همین دلیل در این بخش چند مورد از مزایای این محصول را برای شما آورده ایم.

مزایای مش بندی فولادی یا شبکه میلگردی مش

  • صرفه اقتصادی آن نسبت به سایر روش ها برای افزایش استحکام سازه و بتن
  • برخورداری از مقاومت بالا به دلیل وجود جوش های نقطه ای و هم چنین منظم بودن گره های این محصول
  • سرعت بخشیدن به عملیات جایگذاری مفتول نسبت به سایر روش های موجود
  • آسانی و راحت بودن حمل و نقل محصولات و کم بودن هزینه نصب آنها
  • برای رعایت کامل بند نهم مقررات ملی ساختمان
  • مصرف میلگرد بهینه سازی انجام می‌شود

آشنایی با انواع مفتول مش بندی

در شبکه مش بندی از انواع مختلفی از مفتول ها استفاده می‌شود که شامل مفتول سیاه، مفتول گالوانیزه و انواع استیل این مفتول ها می‌باشد. در ادامه این بخش از مطلب به ارائه توضیحات تکمیلی این مفتول ها می‌پردازیم.

مفتول یا میلگرد سیاه: مفتول سیاه، ماده اولیه مفتول گالوانیزه را تشکیل می دهد و در نتیجه آن در تولید محصولاتی همچون توری مش، توری حصاری، گابیون، توری پرسی، سیم خاردار، زنجیر صنعتی و … کاربرد دارد. مفتول سیاه، محصولی است که طی فرآیندی کششی از میلگرد های کششی و حرارت دیده در کوره با دمای بالا تولید می شود. این کشش سبب می شود مفتول نرم تر و معطف تر شود تا بتوان از آن در تولید محصولات دیگر به خوبی استفاده کرد. دلیل نام گذاری این مفتول از نام آن به خوبی مشخص است، در سطح بیرونی و اطراف این مفتول، ذرات دوده های سیاه وجود دارد که سبب شده با این نام شهرت پیدا کند.

مفتول گالوانیزه: این محصولات در طی فرآیندی که فولاد عاری از اکسید در وان مذاب روی غوطه ور شده و در نتیجه پوششی از فلز روی بر روی آن تشکیل می شود، به تولید می‌رسند. این پوشش شامل آلیاژ هایی است که سبب می‌شود مفتول در برابر خوردگی مقاومت پیدا کند، بنابراین این فرآیند را گالوانیزاسیون می‌نامند.

مفتول استیل: این محصول در اصل مفتولی نرم و انعطاف پذیر می‌باشد که از مقاومت کششی بالایی برخوردار است. سیم مفتول استیل در دو مدل فابریک و غیرفابریک به تولید می‌رسد که دسته فابریک آن به مفتول هایی گفته می شود که حاصل فرآیند کشیده شدن میلگرد های استیل به قطر 6 میلی متر می‌باشند و دسته دیگر هم با استفاده از نوار های استیل تولید می شوند.

نحوه تولید مش فولادی مورد استفاده در تقویت بتن

برای تولید مش فولادی باید در ابتدا مشخصات میلگرد های مورد استفاده در آنها را مشخص کرد. اگر میلگرد از میلگردهای مورد استفاده در محصول شما رایج و معتبر باشد، نیازی به اندازه گیری مقاومت کششی، تنش تسلیم و ضریب الانگیشن (ازدیاد طول) نمی‌باشد. برای مثال اگر از میلگرد آجدار ذوب آهن اصفهان که در بازار آهن و مفتول با نام میلگرد ذوبی نیز شناخته شده می‌باشد استفاده گردد، می‌توان گفت که بخش آزمون این محصولات به خوبی پشت سر گذاشته خواهد شد.

مرحله بعدی در تولید مش فولادی، انبار کردن میلگرد ها برای مرحله پیش از تولید می باشد. قرار دادن این میلگرد ها در محیط هایی که ممکن است در معرض رطوبت و نور قرار بگیرند، با فعال کردن واکنش های شیمیایی، روی سطح میلگرد ها باعث تخریب و ضعف آن ها خواهد شد.

یکی از نکات دیگری که در تولید این محصولات باید به خاطر بسپاریم، این است که در صورتی که مش در کارگاه به تولید می‌رسد باید مراقب بود میلگردها به طور مستقیم با زمین یا خاک ارتباط نداشته باشند. دلیل این امر این می‌باشد که تماس میلگرد ها با خاک می‌تواند موجب خوردگی میلگرد ها شود. به خاطر داشته باشید که اگر میلگرد ها با خاک یا دیگر آلاینده ها نظیر روغن، مواد شیمیایی و … آلوده شده باشند باید قبل از استفاده آنها برای تولید مش فولادی، حتمی طی یک مرحله پاکسازی شوند.

نحوه تولید مش فولادی

نحوه تولید مش فولادی

در نهایت با قرار دادن میلگرد های عرضی و طولی در نقاطی دقیق، شبکه های منظم شکل گرفته که هندسه این شبکه ها عملاً در مقاومت بتن نقش مستقیم و مهمی ایفا خواهند کرد. مش های فولادی که با میلگرد آجدار تولید می‌شوند، این امکان را دارند که با استفاده از اتصالات سیمی هم تولید شود. برای تولید مش در این روش، همان نقاطی که به صورت جوشکاری متصل شدند، حالا از طریق سیم های مفتولی به یکدیگر متصل می‌شوند.

لازم است که به این نکته اشاره کنیم که مش فولادی بافته شده نیز فقط به صورت مکانیزه و در طی دو مرحله به تولید می‌رسد. در مرحله ابتدایی، مفتول های طولی و عرضی وارد فرآیند خم کاری می شوند و در مرحله بعدی به صورت تار و پود در میان یکدیگر قرار می‌گیرند تا در نهایت ساختار مش را شکل بدهند. در صورت وجود سوالات بیشتر در مورد محصولات می‌توانید با شماره ۲ –  ۸۸۸۵۷۵۷۰ – ۰۲۱ با ما در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها