تفاوت میلگرد و مفتول در نصب و محل استقرار

یکی از دلایل پر اهمیتی که باید مشتریان درک کلی از تفاوت های میلگرد و مفتول داشته باشند این است که از به کار بردن نامناسب آن‌ها به‌جای یکدیگر، جلوگیری کنند. در بسیاری از مواقع، هدف از به کار بردن هر کدام از این محصولات یکی می‌باشد و به همین دلیل، درک تفاوت موجود بین آنها گاهی دشوار می‌باشد. میلگرد و مفتول هر دو از مصالح فولادی به شمار می‌آیند اما ساختار، وزن، شیوه قرارگیری و دیگر ویژگی‌های آن‌ها با یکدیگر تفاوت های بسیاری دارند. شرکت صنعتی مش و مفتول ایرانیان با سال ها تجربه در این صنعت در اینجا تفاوت های میان میلگرد و مفتول را برای شما تعبیه دیده است، تا شما بیشتر با این محصول آشنا شوید.

شما باید به درک درستی از تفاوت های این دو محصول رسیده باشید تا بتوانید انتخاب کنید که در کدام پروژه، از کدامیک از این مصالح استفاده کنید. عواملی که در استفاده از هرکدام از این دو متریال تاثیر دارد شامل وزن و حجم پروژه شما می‌باشد. عواملی همچون مقاومت در برابر فشارهای برشی، خمشی و نیازی که یک پروژه به انعطاف‌پذیری دارد، می‌تواند تعیین کند که شما باید از میلگرد یا مفتول در پروژه خود استفاده کنید. در کل، تفاوت های اصلی میلگرد و مفتول در میزان تحمل این فشارها، مکانیسم درگیری آن‌ها با بتن، هزینه و مراحل نصب آن‌ها خلاصه می‌شود.

تفاوت میلگرد و مفتول در نصب و محل استقرار

تفاوت میلگرد و مفتول در نصب و محل استقرار

میلگرد چیست؟

برای درک تفاوت میلگرد و مفتول، شما باید در ابتدا با این دو محصول و ویژگی های آنها آشنا شوید. میلگرد، یکی از انواع مصالح فولادی می‌باشد که بیشتر از آن برای تقویت مقاومت کششی در بتن استفاده می‌شود. از این محصول، در بتن به ‌صورت شبکه‌ای از میلگردهای به هم متصل یا جوش‌خورده استفاده می‌شود تا مقاومت آن افزایش پیدا کند. این محصول در اصل با نام میلگرد تقویت‌کننده به بازار عرضه می‌شود، هرچند که به ‌اختصار با نام میلگرد به بازار ارائه می‌شود.

تعریف مقاومت کششی بتن، همان حداکثر کششی است که این ماده می‌تواند، براثر عواملی مانند تغییر دما تحمل کند. اگر نیروی وارده بیشتر از مقاومت کششی بتن باشد، سازه بتنی شما دچار ترک و شکستگی خواهد شد. هرچند که بتن با توجه به ساختار آن در برابر فشار بسیار مقاوم می‌باشد اما متاصفانه ضعف این محصول در برابر کشش می‌باشد.

افزودن شبکه ای از میلگرد ها درون بتن سبب شده بتن به میلگرد ها بچسبد و مقاومت کششی آن افزایش پیدا کند. دلیل این افزایش این است که آج‌های میلگرد، پیوند بهتری بین بتن و میلگرد ایجاد می‌کنند و ساختاری مقومت تر ایجاد می‌کنند. به همین دلیل است که ایجاد آج روی میلگرد از سال 1968 در اروپا و آمریکا به یکی از ضرورات تولید آنها تبدیل شد و سپس در تمامی جهان این اتفاق افتاد.

علت عملکرد بالای میلگرد در سازه های بتنی نزدیک بودن ضریب انبساط حرارتی بین این دو ماده می‌باشد و بدین شکل، به هنگام‌ انبساط و انقباض، فشار واردشده به بتن به میلگرد منتقل می‌شود و درنتیجه از ایجاد تغییر در ساختار بتن جلوگیری می‌شود.

انواع میلگرد

حال که با میلگرد و نحوه استفاده از آن آشنا شده اید باید سعی کنیم، با انواع میلگرد نیز بیشتر آشنا شویم. به همین دلیل برای درک بیشتر شما از تفاوت های میگرد و مفتول در این بخش به صورت خلاصه انواع میلگرد را بررسی خواهیم کرد.

میلگرد سیاه

این دسته از میلگرد های پیاه سازنده انواع میلگرد ها می‌باشند که با نام میلگرد کربن فولادی نیز شناخته می‌شوند. با توجه ویژگی های و هزینه تمام شده این محصولات، آنها متداول ‌ترین نوع میلگرد در پروژه‌های ساختمانی به شمار می‌آیند. هرچند که باید به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از این میلگرد در مناطق مرطوب که احتمال پوسیدگی و خوردگی در آن بالا می‌باشد، توصیه نمی‌شود و بهید به جای آن از میلگرد های گالوانیزه بهره برد. دلیل این امر این است که میلگرد های سیاه از مقاومت پایین تری در برابر خوردگی برخوردار می‌باشند و به این منظور استفاده از آنها در شرایط آب و هوایی سخت مناسب نمی‌باشد.

میلگرد گالوانیزه

اولین تفاوت اصلی این میلگرد ها با انواع سیاه این است که 40 برابر میلگردهای معمولی در برابر خوردگی و رطوبت، مقاوم می‌باشند. این دسته از میلگرد ها در اصل همان میلگرد های کربنی معمولی می‌باشند که توسط یک پوشش از فلز روی مقاومت آنها در برابر خوردگی افزایش پیدا کرده است. در طی این فرآیند که گالوانیزاسیون نام دارد، میلگرد در یک وان پر از فلز روی مذاب با دمایی بسیار بالا (حدود 460 درجه سانتی‌گراد) غرق می‌شود تا این لایه محافظ روی آن شکل بگیرد.

این پوشش پس از طی کردن یکسری تغیرات شیمیایی در هوای آزاد، لایه ای با مقاومت بالا در برابر عوامل خورنده را ایجاد می‌کند. طول عمر میلگرد های گالوانیزه، حدود 70 سال بوده و این در شرایط است که شرایط آب و هوایی نیز متعادل باشد. این محصولات نیاز به تعمیر و نگهداری نداشته و به همین دلیل استفاده از آنها برخی از نگرانی های مشتریان را برطرف می‌کند.

میلگرد اروپایی

این مدل از میلگرد ها در آلیاژ فولاد مورد استفاده خود در ساخت، از درصد بالاتری از فلز منگنز برخوردای می‌باشند و به همین دلیل، مقاومت خمشی آن ها افزایش می‌یابد. این موضوع سبب شده که بتوان از آنها در پروژه هایی استفاده کرد که نیاز است عملیات خم‌کاری روی میلگرد ها صورت گیرد. هرچند که این مبلگرد ها قابلیت خم شدن بیشتری دارند اما این تغییر در ساختار سبب شده که مقاومت پایین‌تری در برابر رطوبت داتشه باشند و به هیچ وجه استفاده از آن ها در مناطق مرطوب توصیه نمی‌شود.

میلگرد با روکش اپوکسی

همانطور که پیش تر به این موضوع اشاره داشتیم، میلگرد های ساده که با فولاد ساخته می‌شوند، از مقاومت بالایی در برابر خوردگی برخوردار نمی‌باشند. این موضوع سبب شده برای برطرف کردن این ضعف، از پوشش‌های ضدزنگ با عنوان کلی اپوکسی یا فرایند گالوانیزاسیون استفاده شود. قیمت میلگردها با روکش اپوکسی در مقایسه با دیگر میلگردها، بالاتر بوده و در بسیاری از مواقع به خاطر قیمت بالای آن ها از میلگرد های گالوانیزه شده استفاده می‌شود.

مفتول چیست؟

حال که با میلگرد و انواع ان آشنا شده اید، نوبت به شناخت مفتول می‌رسد. کملاه شبیه به میلگرد، مفتول نیز از جنس فولاد می‌باشد. شبکه های مفتول نیز همانند شبکه های میلگردی برای پشتیبانی از سازه بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرند تا در برابر کشش بازدهی بیشتری داشته باشند. شبکه مفتول، بر روی دال بتنی یا روی شبکه میلگرد نصب می‌شود تا استقامت آن را افزایش دهد. همچنین به خاطر داشته باشید که شبکه، با نام‌های مش سیم یا توری سیمی نیز شناخته شده می‌باشند.

یکی از اولین تفاوت های میلگرد و مفتول در این است که در شبکه مفتول به علت نبود آج، ا استفاده از برآمدگی‌هایی در شبکه خود برای اتصال بهتر با بتن، بهره می‌برد. این موضوع را به خاطر داشته باشید که استفاده از شبکه مفتول در ساختمان‌های مسکونی و پروژه‌های کوچک رایج می‌باشد، چرا که نصب آنها ساده تر بوده و طراحی شبکه مفتول منظم تر از میلگرد می‌باشد.

در این میان باید به یکی از تفاوت های دیگر میلگرد و مفتول نیز اشاره داشته باشیم که این است که مفتول، عمدتاً از فولاد کم‌کربن و فولاد ضدزنگ ساخته می‌شود. هرچند که وظیفه اصلی شبکه مفتول، مشابه با شبکه میلگردی است اما برخلاف شبکه میلگردی، کاربرد های دیگری نیز دارا می‌‌باشد. شبکه های مفتولی در درجات بعدی این وظیفه را بر عهده دارد تا از نفوذ آب به لایه‌های زیرین خود در سازه جلوگیری کند. همچنین این شبکه مانع حرکت لایه‌های بتنی زیرین خود می‌شود که از مزایای دیگر آن به شمار می‌آید.

شبکه مفتول جوش داده شده

شبکه مفتول جوش داده‌ شده با نام انحصاری WWM یک محصول بسیار مستحکم به شمار می‌آید و به همین دلیل عموما از آنها در پروژه‌های عظیم استفاده می‌شود. مزیتی که این شبکه ها نسبت به انواع دیگر شبکه های مفتولی و میلگردی دارند این است که نصب و طراحی شبکه های آنها استاندارد و آسان تر است. از این شبکه ها، برای افزایش استحکام سازه و جلوگیری از بروز ترک، استفاده می‌کنند. همچنین این محصول به‌ خوبی از نفوذ آب به داخل ترک بتن، جلوگیری کرده و همچنین ارتفاع بین دو سر ترک را ثابت نگه می‌دارد.

تفاوت میلگرد و مفتول

حالا که به صورت کامل با این دو متریال آشنا شده اید، نوبت به مقایسه آن‌ها می‌رسد. در این بخش سعی کرده ایم به صورت جامع و در هفت شاخص مختلف، شباهت و تفاوت‌های میلگرد و مفتول را به شما توضیح دهیم.

حفاظت از سازه بتنی

همانطور که مشخص است، اولین تفاوت میلگرد و مفتول، در میزان حمایت آن‌ها از سازه بتنی می‌باشد. میلگرد از شبکه مفتول قوی‌تر بوده اما متاسفانه محدودیت هایی در اجرای انها وجود دارد. با افزایش وزن سازه، عموما توصیه می‌شود که از انواع قوی‌تری از میلگرد ها برای شبکه سازی در بتن استفاده شود. هرچند در بسیاری از سازه‌ها لازم است تا از هر دوی این مصالح، برای دست یابی به استحکام بهتر استفاده شود.

هرچند که هیچ‌کدام از این دو محصول به صورت کامل نمی‌توانند از به وجود آمدن ترک در بتن، جلوگیری کنند اما در نهایت، هردو مدل این شبکه ها می‌توانند به متوقف کردن ترک‌ها کمک کنند.

تفاوت میلگرد و مفتول

تفاوت میلگرد و مفتول

تفاوت میلگرد و مفتول در نصب و محل استقرار

یکی از بزرگ ترین تفاوت های میلگرد و مفتول در محل نصب آنها در بتن می‌باشد. شبکه مفتول در نقطه وسط دال‌های بتنی و با عمق تقریباً پنج سانتی ‌متر اجرا می‌شود اما میلگرد در کف سازه یا در ستون‌ها با عمق‌های مشخص کاشته می‌شود.

انعطاف پذیری

هر دو محصول این قابلیت را دارند که به شکل عمودی درون سازه های بتنی قرار بگیرند. تفاوت میلگرد و مفتول در این است که شبکه توری مفتول این قابلیت را دارد که به شکل سازه بتنی در بیاید. میلگرد، چنین قابلیتی را به مشتریان ارائه نمی‌کند و به همین دلیل می‌توان گفت که توری مش مفتولی از میلگرد، انعطاف‌پذیرتر است.

به این مسئله نیز توجه داشته باشید که اندازه هر سلول و ضخامت مفتول در یک شبکه مش مفتولی، بازه گسترده‌تری داشته و با توجه به یافته های کارشناسان این موضوع صادق است که هرچه اندازه سلول و ضخامت مفتول کمتر باشد، شبکه مش انعطاف‌پذیری بیشتری خواهد داشت و در نتیجه استحکام بهتری به سازه شما می‌دهد.

کاربرد

تفاوت دیگر میان میلگرد و مفتول در کاربرد های آن‌ها می‌باشد. به‌ شکلی که اگر ضخامت یا قطر دال بتنی کمتر از 30 سانتی ‌متر باشد، توصیه می‌شود که از توری مفتول استفاده شود. وزن این دو محصول نیز تفاوت بعدی بین آن‌ها می‌باشد. این مسئله سبب شده که در شرایط هایی که سازه از نظر تحمل وزن محدودیت هایی دارد، از توری مش مفتول استفاده بیشتری برده شود.

هزینه مواد و نصب

عموما توری مفتول نسبت به میلگرد از هزینه کمتری برخوردار می‌باشد، که دلیل آن وزن سبک ‌تر و فرآیند تولید ساده ‌تر این محصول می‌باشد. همچنین هزینه نصب و حمل‌ونقل میلگرد و مفتول نیز با یکدیگر متفاوت می‌باشد، به شکلی که نصب توری مفتول، ساده‌تر و سریع‌تر بوده و اجرای آن نیز به نیروی انسانی کمتری نیاز دارد. قابلیت حمل‌ونقل آسان تر نیز به این محصولات تعلق دارد.

مقاومت در برابر خم شدگی

تفاوت میلگرد و مفتول در این مورد بیشتر به چشم می‌آید، به شکلی که شبکه توری مفتول، از پتانسیل بالاتری برای شکست در برابر نیروهای برشی برخوردار می‌باشد. این مسئله موجب شده که این محصولات را به‌گونه‌ای نصب کرد، تا تحت کمترین فشارهای برشی قرار بگیرند. برخلاف شبکه مفتولی، میلگرد چه به خودی خود و چه به ‌صورت شبکه، مقاومت بالاتری در برابر نیروهای برشی در سازه شما ارائه می‌دهد و به همین دلیل احتمال خم‌شدگی آن نیز کمتر می‌باشد.

استحکام نقطه جوش

از تفاوت های دیگر میلگرد و مفتول، می‌توان به استحکام نقطه جوش آن‌ها در یک شبکه اشاره داشت. نقطه جوش میلگردها به دلیل ضخامت بیشتر، استحکام بالاتری دارد و این مسئله سبب شده که احتمال پارگی شبکه مش میلگرد از نقطه جوش نسبت به شبکه مفتول، کمتر باشد.

تفاوت میلگرد و مفتول در روش تولید

آخرین تفاوت میلگرد و مفتول، در روش تولیدی آن‌ها می‌باشد. در این بخش، در ابتدا روش تولید میلگرد و سپس مفتول را شرح داده ایم تا درک بهتری از این تفاوت بدست بیاورید.

روش تولید میلگرد

میلگردی که در سازه های بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد، از جنس فولاد پربازده با درجه 250 نیوتون بر میلی‌مترمربع، ساخته می‌شود. به این نکته توجه داتشه باشید که این گرید از فولاد، حدودا از 99 درصد آهن ساخته شده است و یک درصد باقی مانده نیز شامل فلزاتی مانند منگنز، کربن، فسفر و گوگرد می‌باشد. عملکرد کیفی میلگرد و مشخصه‌های مکانیکی آن به درصد کربنی که در فولاد اولیه آن وجود دارد، بستگی دارد.

فولاد معمولی تا حدود 0.25 درصد از کربن تشکیل شده است، این در حالی است که آلیاژ فولادی که برای تولید میلگرد استفاده می‌شود، باید نزدیک به 0.40 درصد کربن داشته باشد. همچنین میلگردها در اشکال مختلفی همچون گرد، آجدار، تابیده و حتی مربعی به تولید می‌رسند.

همان‌طور که پیش تر به ان اشاره داشتیم؛ فولاد، در برابر رطوبت و خوردگی، مقاومت چندانی نداشته و به همین علت باید به این نکته توجه شود که به هنگام کاشت شبکه میلگرد در سازه بتنی، میلگرد، کاملاً پوشیده شود تا در طی زمان دچار زنگ زدگی نشود. هرچند که بهترین گزینه، استفاده از میلگردهایی است که از فولاد ضدزنگ، میلگرد گالوانیزه یا با پوشش‌های ضد خوردگی، ساخته شده اند.

شبکه های میلگردی این قابلیت را دارند که طول و عرض‌های مختلفی داشته باشند، هرچند که طول و عرض استاندارد برای ساخت آن ها به ترتیب، 4.8 و 2.4 متر می‌باشد. برای جوش دادن میلگردها در یک شبکه مش میلگرد عموما از جوش الکتریکی استفاده می‌شود تا استحکام این شبکه افزایش پیدا کند.

روش تولید مفتول

در ساخت مفتول نیز از فولادی با گرید مشابه فولاد مورد استفاده برای ساخت میلگرد استفاده می‌شود. برای ایجاد ساختار شبکه مفتول، سیم‌های متقاطع را با استفاده از روش‌های بافندگی یا جوشکاری به یکدیگر متصل می‌کنند. رشته های مفتول در چرخه یک قالب دایره‌ای کشیده می‌شوند، این عمل آنقدر ادامه پیدا می‌کند تا قطر موردنظر به دست بیاید. در اینجا برخی از انواع شبکه های مفتول جوش داده ‌شده را برای شما آورده ایم:

  • شبکه مفتول گالوانیزه
  • شبکه مفتول با روکش PVC
  • شبکه مفتول گالوانیزه شده به روش الکتروشیمیایی
  • شبکه مفتول فولاد ضدزنگ

تفاوت میلگرد و مفتول به صورت خلاصه

میلگرد و مفتول، هر دو مصالحی می‌باشند که برای افزایش مقاومت کششی بتن در سازه مورد استفاده قرار می‌گیرند. بتن به خودی خود از مقاومت کششی پایینی برخوردار می‌‌باشد و این موضوع سبب شده که به ‌راحتی براثر تغییراتی دمایی دچار شکست شده و به‌صورت طبیعی، ترک‌های بزرگی در آن ایجاد ‌شود.

میلگرد و مفتول هر دو با استفاده از فولاد با گرید بالا تولید می‌شوند. هر دو این محصولات جدا از تفاوت های میلگرد و مفتول به صورت شبکه توری در سازه های بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اولین تفاوت میلگرد و مفتول این می‌باشد که در شبکه مفتول، یک وظیفه جانبی نیز وجود دارد که آن آن جلوگیری از نفوذ آب به داخل ترک‌های ایجادشده در بتن می‌باشد، کاری که شبکه میلگردی انجام نمی‌دهد. برای پیوند میلگرد با بتن از طراحی آج بر روی میلگرد استفاده می‌شود اما شبکه مفتولی برای انجام کاری مشابه، از شاخک‌های بیرون آمده از شبکه استفاده می‌کند.

استحکام محصول، تفاوت دیگری در میان میلگرد و مفتول می‌باشد. همان‌طور که به صورت کامل در بخش های قبلی توضیح دادیم، استحکام میلگرد و شبکه تولیدی از آن بالاتر می‌باشد. این امر سبب شده که در سازه‌های بتنی سنگین‌تر از شبکه های میلگرد استفاده می‌شود. همچنین تفاوت دیگری که وجود دارد در مقاومت نقطه جوش داده شده در شبکه میلگرد و مفتول می‌باشد، که شبکه میلگردی از مقاومت بالاتری برخوردار می‌باشد.

دیگر تفاوت میلگرد و مفتول در میزان انعطاف‌پذیری این دو محصول می‌باشد، به شکلی که شبکه مفتول، انعطاف پذیری بیشتری ارائه می‌کند. هرچند که همین ویژگی سبب می‌شود تا احتمال خم‌شدگی آن تحت نیروهای برشی و فشاری نیز افزایش پیدا کند. در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که وزن و قیمت بیشتر میلگرد و هزینه نصب گران‌تر آن نسبت به مفتول می‌تواند در تصمیم گیری برای استفاده از آن ها در شرایط مختلف تاثیرگذار باشد. در صورت وجود سوالات بیشتر در مورد محصولات می‌توانید با شماره ۲ –  ۸۸۸۵۷۵۷۰ – ۰۲۱ با ما در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها