خرپا یا میلگرد زیگزاگ

استحکام سقف بالای سرتان ما و اینکه تا چه اندازه می‌تواند نیروهای وارده را تحمل کند بستگی به میلگرد زیگزاگ یا خرپا دارد. هرچند که کاربرد این محصول فقط به افزایش استحکام سقف و مقاومت کششی بتن محدود نبوده و در صنایع مختلفی کاربرد دارد. اگر قصد خرید میلگرد زیگزاگ را دارید، بدانید که قیمت میلگرد و قیمت روز بازار آهن آلات تاثیر زیادی روی قیمت تمام شده میلگرد زیگزاگ دارد. شرکت مش و مفتول ایرانیان با سال ها تجربه در این صنعت در اینجا اطلاعات فنی، انواع و کاربردهای میلگرد زیگزاگ را برای شما تعبیه دیده است، تا شما بیشتر با این محصول آشنا شوید.

خرپا یا میلگرد زیگزاگ چیست؟

خرپا یا میلگرد زیگزاگ چیست؟

میلگرد زیگزاگ چیست؟

میلگرد زیگزاگ که با نام خرپا نیز شناخته شده می‌باشد، یکی از مقاطع فولادی پیش‌ساخته به شمار می‌آید. این بدین معناست که معمولاً در کارگاه یا کارخانه تولید شده و آن را به‌صورت قطعات آماده نصب به کارگاه‌های ساختمانی منتقل می‌کنند. این مصحول از سه بخش اصلی تشکیل شده است:

میلگرد بالایی

این قسمت عموما از یک شاخه میلگرد آجدار تشکیل می‌شود و در بخش بالایی خرپا قرار می‌گیرد. بدین شکل وظیفه تحمل بار تیرچه و بار مرده سقف هنگام بتن‌ریزی و قالب‌بندی به عهده این قسمت قرار می‌گیرد. برای تولید این بخش از انواع میلگرد های آجدار استفاده می‌شود.

میلگرد عرضی یا زیگزاگ

این قسمت از میلگرد زیگزاگ که معمولاً از دو شاخه میلگرد ساده تشکیل شده است، به‌صورت زیگزاگ در طول تیرچه قرار می‌گیرد و دلیل نامگذاری آن بدین شکل نیز همین موضوع می‌باشد. وظیفه این بخش متصل کردن بخش بالایی به میلگردهای پایین می‌باشد. این اتصال به ‌صورت جوش یا گره به این دو بخش انجام می‌شود. از وظایف دیگر این بخش می‌توان به جلوگیری از شکستن میلگردهای آجدار و پاشنه بتنی اشاره داشت. همچنین میلگرد عرضی مقاومت لازم برای تحمل بار مرده سقف را به میلگردهای بالا و پایین می‌دهد.

میلگرد پایین

ساختار میلگرد پایین از 2 میلگرد آجدار تشکیل شده است که داخل پاشنه بتنی به موازات یکدیگر قرار می‌گیرند. همانطور که گفته شد، این دو میلگرد آجدار، توسط میلگرد زیگزاگ به میلگرد بالایی متصل می‌شوند. میلگردهای پایینی جدای از وظیفه تحمل بار مرده سقف، وظیفه تحمل نیروی باربری سازه و نیروی کششی حاصل از لنگرهای خمشی را نیز بر عهده دارند.

نحوه تولید میلگرد زیگزاگ ایرانیان چگونه است؟

امروزه میلگرد زیگزاگ بیشتر با استفاده از دستگاه‌های صنعتی و به صورت مکانیزه تولید می‌شود، اما روش دستی نیز در تولید آن همچنان مرسوم می‌باشد. در این بخش می‌توانید نحوه تولید میلگرد زیگزاگ به 2 صورت دستی و مکانیزه مطالعه کنید:

روش دستی

در این روش، ابتدا سه میلگرد آجدار که همان میلگردهای بالایی و پایینی می‌باشند را در کنار یکدیگر قرار داده و به اندازه موردنظر برش می‌زنند تا یک اندازه شوند، سپس نوبت به برش میلگردهای ساده می‌رسد که بعد از برش، به‌صورت زیگزاگ خم می‌شوند. در انتها، میلگردهای پایین به موازات یکدیگر قرارگرفته و در نهایت میلگردهای زیگزاگ، از طریق جوش یا گره به آن‌ها و میلگرد بالایی متصل می‌شوند.

روش مکانیزه

در روش مکانیزه، میلگردهای آجدار توسط دستگاهی مخصوص به ‌صورت کلاف درمی‌آیند. در مرحله بعدی این میلگردها صاف شده و تحت کشش قرار می‌گیرند. همچنین میلگردهای ساده نیز توسط این دستگاه به شکل زیگزاگ درمی‌آیند. در مرحله بعد میلگردهای زیگزاگ و میلگردهای کششی را با استفاده از روش الکتریکی به یکدیگر جوش می‌دهند. برخلاف روش دستی، در این روش در مرحله آخر میلگرد زیگزاگ به اندازه موردنظر برش می‌خورد.

نحوه تولید خرپا ایرانیان چگونه است؟

نحوه تولید خرپا ایرانیان چگونه است؟

چند نوع میلگرد زیگزاگ در بازار وجود دارد؟

متداول‌ترین مدل میلگرد زیگزاگ با استفاده از 3 میلگرد آجدار و 2 میلگرد ساده به تولید می‌رسد. در بین انواع این مقطع فولادی پیش‌ساخته، میلگرد ساده‌ای که به ‌صورت خم ‌شده و زیگزاگی در آن قرار می‌گیرد، تنها عضو مشترک است. دلیل این تفاوت استفاده از نبشی یا تسمه فولادی به جای میلگرد های آجدار در ساخت این سازه های پیش ساخته می‌باشد.

همچنین این احتمال وجود دارد که تنها از یک میلگرد آجدار و آن هم در بالای تیرچه استفاده شود که این مدل را تیرچه با جان باز می‌نامند. هدف اصلی تولید میلگرد زیگزاگ، تحمل بارهای کششی و مرده سازه می‌باشد که در صورت استفاده از مقاطع فولادی متفاوت، میزان تحمل بار آن نیز تغییر پیدا کند.

طراحی میلگرد زیگزاگ چگونه انجام می‌شود؟

برای ساخت و طراحی اجزای میلگرد زیگزاگ از استاندارد ملی ISIRI 12977 استفاده می‌شود. ما در این بخش مهم‌ترین نکاتی که در این استاندارد درباره نحوه طراحی تیرچه‌ها و فواصل آن‌ها از یکدیگر وجود دارد را برایتان آورده ایم:

  • میلگرد زیگزاگ باید به روش نورد گرم تولید شده و قطر آن نباید کمتر از 10 میلی‌متر باشد.
  • میلگرد های تقویتی باید از نوع آج 340 (A2) بوده و ضخامت آن‌ها نباید کمتر از 10 میلی‌متر باشد.
  • فاصله زیگزاگ تیرچه و حداکثر فاصله آزاد بین تیرچه‌ها باید 75 سانتی‌ متر باشد.
  • حداقل عرض تیرچه‌ها 10 سانتی‌ متر و حداکثر ارتفاع کل آن‌ها برابر با سه و نیم برابر حداقل عرض آن‌ها است.
  • ضخامت دال بتنی فوقانی نباید از یک دوازدهم فاصله آزاد بین دو تیرچه کمتر باشد.

وزن میلگرد زیگزاگ چگونه محاسبه می‌شود؟

نحوه محاسبه وزن میلگرد خرپا با استفاده از جدول زیر می‌باشد. فقط به این نکته توجه داشته باشید که عدد مربوط به وزن یک متر خرپا، به قطر میلگردهای بالا و پایین، قطر میلگرد ساده و ارتفاع خرپا بستگی دارد.

 قطر میلگرد بالا (mm)قطر میلگردهای پایین (mm)قطر میلگرد زیگزاگ (mm)وزن یک متر خرپا (kg)
ارتفاع 16 (cm)ارتفاع 25 (cm)
88*24.21.67
88*24.71.791.92
810*24.72.242.36
812*24.72.782.90
108*24.72.012.14
1010*24.72.462.59
1012*24.733.12
1210*24.72.732.85
1212*24.73.273.4
طراحی میلگرد زیگزاگ یا خرپا چگونه انجام می‌شود؟

طراحی میلگرد زیگزاگ یا خرپا چگونه انجام می‌شود؟

میلگرد زیگزاگ چه کاربردهایی دارد؟

از مهم‌ترین کاربرد های این محصولات می‌توان به ساخت تیرچه بتنی اشاره داشت. این تیرچه ها مقاومت کششی بتن را بالا برده و از ترک خوردن آن طی گذر زمان جلوگیری می‌کند. کاربرد اصلی دیگر این محصولات مش و مفتول، تحمل بار مرده سقف می‌باشد. همچنین به صورت فراوان از این محصولات در ساخت پل و زیرگذر استفاده می‌شود.

کلام آخر…

در این مطلب سعی داشتیم که شما را با میلگرد زیگزاگ و اجزای آن بیشتر آشنا کنیم تا شما بتوانید با استفاده از اطلاعات بالا خرید بهتری از شرکت مش و مفتول ایرانیان داشته باشید. در صورت وجود سوالات بیشتر در مورد محصولات می‌توانید با شماره ۲ –  ۸۸۸۵۷۵۷۰ – ۰۲۱ با ما در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها