دستگاه شاخه کن مفتول

دستگاه شاخه کن مفتول که در زبان انگلیسی با نام Wire Straightening and Cutting Machine شناخته می‌شود، دستگاهی است که در طی فرآیندی، مفتول را از حالت کلاف به صورت شاخه در آورده و در اندازه های دلخواه و تنظیم شده، برش می‌‌زند. شرکت صنعتی مش و مفتول ایرانیان در صورت وجود سوالات بیشتر در مورد محصولات می‌توانید با شماره ۲ –  ۸۸۸۵۷۵۷۰ – ۰۲۱ با ما در ارتباط باشید. با سال ها تجربه در این صنعت در اینجا نحوه عملکرد و اجزای سازنده دستگاه شاخه کن مفتول را برای شما تعبیه دیده است.

دستگاه شاخه کن مفتول

دستگاه شاخه کن مفتول

عوامل موثر بر کیفیت دستگاه شاخه کن مفتول

برای آنکه متوجه شوید که این دستگاه از کیفیت بالایی برخوردار می‌باشد یا خیر، می‌توانید به پارمتر هایی که در اینجا برایتان آورده‌ایم توجه داشته باشید:

  • سرعت تولید مفتول
  • سر و صدای کم: این دستگاه ها عموما در هنگام روشن بودن، سر و صدای زیادی ایجاد می‌کنند. هرچند اگر شاسی این دستگاه ها به درستی ساخته شده باشد، می‌توان این سر و صدا را به حداقل رساند.
  • راحتی کار اپراتور با دستگاه شاخه کن مفتول
  • استهلاک پایین دستگاه: استهلاک این دستگاه ها به خاطر استفاده از اینورتر و سیستم هیدرولیک پایین می‌باشد.
  • ایمنی بالا
  • یکنواختی در تولید محصول: محصولات نهایی از نظر صافی مفتول، طول دقیق مفتول های تولید شده، نداشتن لبه های تیز برش یکدست خواهند بود.
  • عدم نیاز به کنترل لحظه به لحظه توسط اپراتور
  • تنظیم سریع و راحت
  • امکان تنظیم دستگاه برای مفتول با قطرهای مختلف

اجزاء دستگاه شاخه کن مفتول

این دستگاه از سه بخش اصلی تشکیل شده است. با ما در این بخش همراه شوید تا شما را با این بخش ها و هدف آنها بیشتر آشنا کنیم.

  • تغذیه مفتول
  • صاف کردن مفتول
  • برش مفتول
اجزاء دستگاه شاخه کن مفتول

اجزاء دستگاه شاخه کن مفتول

تغذیه مفتول

در این بخش، مفتول مورد استفاده ما آماده ورود به دستگاه شاخه کن می‌شود. در این مرحله لازم است که مفتول ما به هر شکلی که می‌باشد، به راحتی و روان، بدون گره و یکنواخت وارد دستگاه ما شود. این امر به این دلیل اتفاق می‌افتد که در صورت آماده نبودن مفتول، با ورود به بخش های داخلی دستگاه، امکان پاره شدن مفتول وجود خواهد داشت، که باعث می‌شود نسبت خروجی دستگاه یکنواخت نباشد. یکی از دلایل استفاده از از کلاف باز کن (هاسپل) در بخش تغذیه مفتول دستگاه شاخه کن همین می‌باشد.

هاسپل یا کلاف باز کن

مفتول خریداری شده، به صورت خام می‌باشد و در ابتدا شکل کلاف دارد. وظیفه کلاف باز کن همانطور که از نامش پیدا می‌باشد، باز کردن کلاف و تغذیه یکنواخت مفتول بوده که به همین دلیل استفاده از آن در دستگاه شاخه کن اهمیت فراوانی دارد. کلاف مفتول، روی هاسپل قرار می‌گیرد، باید خاطر نشان کرد که هاسپل دستگاه مش متال، دارای ترمز مکانیکی اتوماتیک نیز می‌باشد.

همچنین این امکان وجود دارد که کلاف مفتول با سرعت یکنواختی باز نشود. در چنین شرایطی که در برخی از قسمتها کلاف به راحتی باز شده و در بعضی قسمت‌ها کلاف گیر می‌کند، کندی و تندی سرعت باز شدن این کلاف ها سبب می‌شود که ورودی دستگاه شاخه کن مفتول یکنواخت نباشد. این مسئله دلیل وجود ترمز مکانیکی اتوماتیک هاسپل می‌باشد.

این ترمز بدین صورت عمل می‌کند که در صورتی که حرکت کلاف سرعت بگیرد، این ترمز فعال شده و به صورت اتوماتیک از ورود مفتول اضافی به دستگاه جلوگیری می کند. وجود این ترمز از گره خوردن و پارگی مفتول جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود که مفتول کلاف به راحتی باز شده و به صورت یکنواختی وارد دستگاه شاخه کن مفتول شود.

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که همچنان می‌توان کلاف را به صورت دستی باز کرد و دلیل برای استفاده از هاسپل وجود ندارد. در پاسخ به این سوال باید به شما بگوییم که وجود هاسپل متناسب با دستگاه، نسبت به هزینه نیروی انسانی مقرون به صرفه تر می‌باشد. این کار سبب می‌شود که نیازی به چک کردن مداوم مفتول ورودی وجود نداشته باشد و مفتول به شکل روان و یکنواخت  وارد دستگاه شاخه کن شود.

صاف کردن مفتول

در این مرحله، مفتول به صورت یکنواخت، از قسمت بلبرینگ های ورودی، به دستگاه وارد می‌شود. در ادامه از طریق نیروی کشنده غلتک‌ها، مفتول وارد بخش توپی دستگاه می‌شود. در این بخش، پیچ و تاپ های اولیه مفتول گرفته می‌شود و در نهایت از غلتک دوم، مفتولی صاف خارج می شود تا وارد مرحله بعدی دستگاه یعنی برش مفتول شود.

بلبرینگ های ورودی دستگاه

در ورودی دستگاه شاخه کن مفتول، 4 بلبرینگ از چهار جهت برای هدایت مستقیم مفتول به دستگاه وجود دارد. هدف این بلبرینگ ها ورود همیشگی مفتول در یک جهت می‌باشد تا هیچگونه اصطکاکی با قسمت ورودی دستگاه نداشته باشد.

کشنده مفتول

انواع این دستگاه ها معمولا دارای دو عدد کشنده می‌باشند. این کشنده ها، همانطور که از نامشان مشخص است، مفتول را به سمت جلوی دستگاه شاخه کن حرکت می‌دهند. هر کدام از این کشنده ها دارای یک جفت غلتک بالا و پایین می‌باشد. روی هر غلتک، یک شیار که متناسب با قطر مفتول شما می‌باشد وجود دارد.

مفتول شما با عبور از میان این شیار و چرخیدن غلتک ها با سرعت بالا، به سمت توپی دستگاه و بخش برش دهنده، هدایت می‌شوند. توجه داشته باشید که سرعت چرخش این غلتک ها و نیروی لازمه برای انجام آن، با توجه به عواملی همچون قطر مفتول، سرعت دستگاه، جنس مفتول و دقت لازم برای برش مفتول متغیر خواهد بود.

بخش توپی شاخه کن

بخش توپی در دستگاه های شاخه کن مفتول در دو مدل چکشی و غلتکی به تولید می‌رسد. تفاوت اصلی که این دو مدل با یکدیگر دارند، میزانِ دقتِ صافی مفتول نهایی آنها می‌باشد، به شکلی که دقت شاخه کن چکشی بالاتر از مدل غلتکی می‌باشد.

شاخه کن چکشی: این مدل شاخه کن از مجموعه‌ای از چکش ها تشکیل شده که با سرعتی حدود 600 تا 3000 دور بر دقیقه دور محور مفتول در چرخشند و در اثر برخورد مفتول با چکش ها با سرعت بالا، تاب مفتول گرفته می‌شود. سپس مفتول صاف به بخش کشنده دوم وارد می‌شود.

شاخه کن نوردی: این شاخه کن نیز در همه بخش های خود مشابه با شاخه کن غلتکی می‌باشد و فقط بخش توپی دستگاه شاخه کن مفتول متفاوت می‌باشد. توپی شاخه کن نوردی، تشکیل شده از دو ردیف غلتک افقی و عمودی می‌باشد، که عموما از تعداد فردی غلتک برای صاف کردن مفتول استفاده می‌کند. مفتول وارد شده با عبور از بین این غلتک ها صاف شده و وارد مرحله بعدی می‌شود.

به خاطر داشته باشید که شاخه کن نوردی نسبت به شاخه کن چکشی مزایایی دارد و در کار های خاص با توجه به ویژگی هایشان از یکی از این دو مدل استفاده می‌شود. مزایای شاخه کن نوردی در اینجا برای شما آورده شده است:

  • سر و صدای کمتر
  • سرعت بالاتر
  • استهلاک پایین تر
  • عدم نیاز به روان کاری

ساختار شاخه کن نوردی به صورتی است که حدودا در طول یک متر، دارای 2 سانتی متر خطای صافی می‌باشد. به همین دلیل، از دستگاه با شاخه کن نوردی در مواردی استفاده می شود که احتیاجی به دقت بالا برای صاف بودن مفتول نمی‌باشد.

برش مفتول در دستگاه شاخه کن مفتول

در مرحله آخر مفتول، در سه قسمت کاتر، شیار مفتول و چشم الکترونیک درگیر می‌شود. این عملیات این گونه انجام می‌شود که مفتول توسط کشنده دوم در داخل شیاری هدایت می‌شود و در آن قرار می‌گیرد. در انتهای این شیار، چشم الکترونیک دستگاه با استفاده از سیستم هیدرولیک، فرمان برش را صادر می‌کند و کاتر مفتول را برش می‌دهد.

کاتر

بسته به اینکه مفتول در چه عملی به کار برده خواهد شد، بخش کاتر در دو شکل حلقوی یا گوه ای طراحی می‌شود. کاتر حلقوی به علت این که پلیسه تولید نمی کند و دقت بالاتری دارد از مدل دیگر بهتر می‌باشد. کاتر گوه ای برخلاف حلقوی در موقعیت هایی مناسب می‌باشد که به دقت بالایی نیاز نمی‌باشد، چرا که کاتر گوه ای مفتول را دفرمه کرده و سر مفتول نهایی شما تیز و برنده می‌شود.

جمع بندی…

در این مطلب سعی کردیم کلیاتی درباره اجزا و نحوه عملکرد دستگاه شاخه کن مفتول در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم که این مطلب سوالات شما را برطرف کرده باشد، همچنین در صورت وجود سوالات بیشتر در مورد محصولات می‌توانید با شماره ۲ –  ۸۸۸۵۷۵۷۰ – ۰۲۱ با ما در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها